respektování jedinečnosti každého člověka bez ohledu na jeho původ, etnickou příslušnost, rasu či barvu pleti, mateřský jazyk, věk, zdravotní stav, sexuální orientaci, ekonomickou situaci, náboženské a politické přesvědčení a bez ohledu na to, jak se podílí na životě celé společnosti
zachování a rozvoj svobodného rozhodování klienta
respektování individuálních potřeb klienta, ochrana práv klientů, neomezování osobní svobody
uplatňování vlídného, ochotného, přátelského přístupu s úctou a empatií
vedení jednání s trpělivostí, vřelostí, srdečností
navozování pocitu bezpečí, vzájemné důvěry
chránění klientova práva na soukromí
podporování návaznosti na další dostupné zdroje a spolupráce s rodinou
upřednostňování své profesionální odpovědnosti před svými soukromými zájmy
udržování své osobní odborné a profesionální úrovně
pracovat jako člen týmu
Výklad základních etických zásad
Ve vztahu ke klientovi pracovník organizace:
pomáhá se stejným úsilím a bez jakékoliv formy diskriminace všem klientům, při žádné formě diskriminace nespolupracuje a neúčastní se jí
pracuje tak, aby byl klient spokojen
s každým klientem jedná jako s jedinečnou osobností
ctí různorodost, odlišné kultury, hodnoty a individuální názory
chrání klientovo právo na soukromí, důstojnost a důvěrnost jeho sdělení, umí klientovi vysvětlit postupy organizace při ochraně jeho osobních dat a ochraně práv klientů
pomáhá řešit i jiné záležitosti a problémy klienta týkající se jiné složky jeho života
hledá možnosti, jak zapojit klienty do procesu řešení jejich problémů a podporuje jejich nezávislost
ctí právo klienta na podstoupení rizika, pomáhá ho rozeznat a zvládnout možná nebezpečí, učiní vše potřebné k minimalizaci těchto rizik
dbá, aby klienti obdrželi všechny služby a dávky sociálního zabezpečení, na které mají nárok, poučí klienty o povinnostech, které vyplývají z takto poskytnutých služeb a dávek) např. příspěvek na péči, přidělení chráněného bytu, dávky pro těžce zdravotně postižené apod.)
pomáhá klientům s předkládáním stížností na službu a stížnosti chápe jako prostředek ke zlepšení kvality služby, podílí se na jejich řešení se vší vážností
podnikne všechny kroky k tomu, aby bylo zabráněno nebezpečnému, hrubému nebo diskriminujícímu chování vůči klientům i mezi klienty samotnými
nepřijímá žádné soukromé finanční, movité a nemovité dary
nepřijímá žádné dary pro organizaci
nezneužívá moci, která plyne z výkonu služby a práce s klienty
nevytváří s klienty nepatřičné vztahy
jedná přímo, přesně přiměřeně a otevřeně
je spolehlivý, odpovědný a neovlivnitelný
Ve vztahu ke svému zaměstnavateli pracovník organizace:
odpovědně plní své povinnosti vyplývající ze závazku ke svému zaměstnavateli
pravdivě informuje o poslání organizace, typech poskytovaných služeb a kontaktní osobě organizace
poskytuje dobré a kvalitní služby tak, aby o ně byl zájem
spoluvytváří pracovní postupy a zásady
upozorňuje zaměstnavatele na potíže, které mohou zabraňovat v poskytování služby
dodržuje bezpečnostní a zdravotní předpisy
chová se v práci i mimo ni způsobem nezpochybňujícím způsobilost pracovat v sociálních službách
respektuje znalosti a zkušenosti svých kolegů, respektuje odlišnost názorů
kritické podmínky vyjadřuje na vhodném místě a vhodným způsobem
informuje zaměstnavatele o osobních problémech, které by mohly být překážkou v řádném výkonu služby
vyhledá pomoc zaměstnavatele, pokud není schopen danou práci vykonávat
dává přednost profesionální odpovědnosti před svými soukromými zájmy
Ve vztahu ke svému povolání a odbornosti pracovník organizace:
dbá na udržení a zvyšování prestiže svého povolání
neustále se snaží o udržení a zvýšení odborné úrovně sociální práce s uplatňováním nových přístupů a metod
je zodpovědný za své soustavné celoživotní vzdělávání a výcvik, což je základ pro udržení stanovené úrovně odborné práce a schopnosti řešit etické problémy a rozpory
pro svůj odborný růst využívá znalosti a dovednosti svých kolegů a jiných odborníků, naopak své znalosti a dovednosti předává ostatním
spolupracuje s pracovníky jiných zařízení
Ve vztahu ke kolegům pracovník organizace:
chápe, že dobré a kvalitní služby lze poskytovat pouze v týmu
ke svým kolegům se chová slušně, vstřícně, ochotně
nezatajuje důležité informace k výkonu služby
netoleruje kolegovi špatnou práci
na kvalitě se podílí celý tým a prestiž organizace nese celý tým
jedná a myslí pozitivně, na pracovišti navozuje přátelskou atmosféru
pro všechny konfliktní situace hledá pozitivní řešení